Att bedriva opinion

http://n360.se/2014/01/28/lagprisets-kostnader/

Blev glad när jag läste denna välskrivna artikel.
Jag känner inte författaren personligen, men jag känner hans verklighet.
Och jag delar hans oro.

Jag är bara så nyfiken på vad som händer när förskollärarna, undersköterskorna och mellancheferna i kommunala förvaltningar också blir konkurrensutsatta genom att istället anlita personal från utländska bemanningsföretag.
Eller flygbolagsdirektörerna själv.

För om idén är bra är den väl det för alla?

2 kommentarer

Vad gäller flygsäkerheten så tycker åtminstone jag att diskussionen blir intetsägande i och med att det aldrig presenterars några siffror på eventuell ökning av incidenter. Det vore att tillföra diskussionerna substans.Sedan undrar jag vid vilket biljettpris maximal flygsäkerhet uppnås.

Att mäta antal fatigue-rapporter är ett sätt, och de har ökat märkbart. Likaså de tekniska rapporterna, det skrev jag om för ett tag sen när det var ett TV-inslag om ämnet. Det kom ett larm om den dramatiska ökningen och diskussionen handlade om vad det berodde på. (Du kan säkert googla eller söka i arkivet för närmare beskrivning och källhänvisningen).
Din svara om biljettpris är omöjlig att svara på, eftersom det beror på vilken produkt man säljer. (A till B-bolag eller nätverksbolag säljer olika produkter). Det som är gemensamt är att bränsle kostar, personal bör ha drägliga villkor, (flygande och markpersonal) och säkerheten ska vara prioriterad. Vad detta kostar beror på bolagets inriktning. Lågprisbolagen konkurrerar om priset, nätverksbolagen konkurrerar även med service. Biljettpriset har dock betydelse i att om man bara konkurrerar med pris måste man hela tiden hitta sätt att spara så det blir billigare. När det är sparat på personal och service är det bara ett område kvar.
Typ Ryanairs mayday-calls för att de inte tankat tillräckligt. Sparar man på säkerheten visar det sig förr eller senare. Ibland dramatiskt. De tre may-day-callen på samma dag gjorde att andra som tankat tillräckligt och som hade ”råd” att cirkulera fick göra det. Ryanair klarade sig helskinnade och kom ut med en ny annons hur billigt de flyger och hur lite incidenter de har. (Vågar ens piloterna där rapportera incidenter undrar jag?).

Kommentarer är stängda.